چرا سایت شرکت های سنتی یا تولیدی شکست می خورند؟
به دلیل ماهیت کاری که در اون تخصص دارم بارها شده که انواع وبسایتها و مخصوصا وبسایت شرکتهای تولیدی رو آنالیز کردم به جرات می تونم بگم اکثرشون شکست خوردهای هستند که فقط برای خالی نبودن عریضه، وبسایت down نشده.
همیشه مدیران شرکت می گویند: با وجودی که فروش محصولاتمون با نمایندگان فروشمون خوبه یا فروش خوبی به صورت آفلاین داریم چرا از سایتمون هیچ درآمدی نداریم؟
و من پس از بررسی صدها سایت یا نگهداری و مدیریت اون سایتها به یک زنجیره اتفاقات رسیدم که سایت رو به سراشیبی مرگ سوق میده.
دلیل این اتفاق بسیار ساده هست و بعضا حتی جلو چشممون اما بخاطر تحلیل نکردن، عجله کردن، به دید هزینه نگاه کردن و خیلی چیزای دیگه نمیتونیم دلایل واضح رو ببینیم.
خیلی ساده میخوایم زنجیره رسیدن سایت به گورستان سایت ها رو بررسی کنیم. با ذکر این نکته که این موارد بیشتر در سایت شرکت های تولیدی به چشم می خورن و دلایل شکست دیگر سایت ها متفاوت هستش که در مقاله بعدی به اون هم می پردازیم.
ما سعی میکنیم این موضوع رو در قالب یک داستان برای شما عنوان کنیم البته شاید مصداق اون برای تمام شرکت ها نباشه اما کلیت اکثر شرکتهایی که در این زمینه شکست میخورند تقریبا بر همین اساس قرار دارند.
داستان شرکت ها معمولا از این قراره که در ابتدا به یک همکار، دوست، آشنا یا شرکت طراحی وبسایت، سفارش یک سایت وردپرسی رو میدن و اون متخصص عزیز هم سایتی متناسب با فعالیت شرکت طراحی و بعد از اتمام مراحل اون رو تحویل کارفرما میده (در اینجا نمی خوایم ضعف های ساختاری، امنیتی ، باگ ها و طراحی رو عنوان کنیم) اما مشکلات دقیقا از اینجا شروع میشه
کارفرما بی تجربه ما احساس می کنه بعد از اینکه یک سایت وقتی در اینترنت قابل روئت شد دیگه همه چی تمومه و بعدش فروش محصولات از طریق فضای آنلاین شروع میشه و فروش یه تکون اساسی میخوره.
اما بعد از گذشت چند روز میبینه نه حتی یک بازدید هم نداره چه برسه به فروش اینجاست که گوشی رو برمیداره و با ناراحتی زنگ میزنه به طراح سایتش و می گه فلانی این سایتی که برای ما طراحی کردی اصلا فروشی برامون ایجاد نکرده که هیچ، دریغ از یک نفر بازدید کننده
طراح محترم میگه ببینم اصلا محتوا برای سایت تولید می کنی؟ یا سایت رو بروز میکنی؟ اصلا ادمین برای سایتت گذاشتی که تمام ابعاد سایت رو بررسی و بروز نگه داره؟
و معمولا جواب کارفرما در اینجا یک نه با یک عالمه علامت تعجب هستش و بعدش از طراح خداحافظی میکنه.
حالا دست به کار میشه که یا یک نفر و استخدام کنه یا اینکه از همکار های فعلی شرکت استفاده کنه. ولی قبلش یه دو دوتا چهارتا می کنه و می گه من اگه الان یک نفر و برای سایت استخدام کنم باید حداقل یه پایه حقوق وزارت کار + بیمه + مالیات + سنوات + عیدی و..... باید پول بدم.
ولی خانم منشی شرکت (یا هرکس دیگه ای) معمولا از 8 ساعت مفید سرکار دو ساعت ابتدای کار رو بیکارتره پس یه یافتم بزرگ تو دلش میگه و فردا اول صبح که میره شرکت میگه خانم فلانی تشریف بیارید دفتر کارتون دارم.
خانم فلانی هم با کلی استرس میاد و مدیر شرکت با کلی تعریف و تمجید از خانم منشی و اینکه چقدر پرتلاشن، مسعولیت سایت رو میسپرن به خانم منشی........
خانم منشی ما هم با یه چهره درهم و برهم میره سرجاش و تو دلش کلی بوووووووووووووووووق میزنه که آخه چرا من؟
همین حوالی از زمان هست که اولین آجر های این سایت کج قرار داده میشه و خانم منشی ما هم چون آموزش این موضوع رو ندیده شروع می کنه به خرابی های غیر عمد ولی مهلک برای سایت
مثلا بدون استراتژی برای محتوا شروع میکنه به تولید مقاله، یه بدون داشتن دانش سئو برای سایت انواع فعالیت ها رو انجام میده یا حتی بدون دونستن کلمات کلیدی سایت رو به یک مرحله دور تر از اصول فروش خودش پیش میبره و کلی چیزای دیگه
حالا چند ماه گذشته و باز شرکت مذکور نتیجه نگرفته باز به دوست طراحمون یه تماس میگیره و دوست طراحمون هم یکسری از مشکلات سایت رو بهشون اطلاع میده و مدیر ما میره توی فکر........
اینجا تصمیم میگیرن که یک نفر و استخدام کنند و کلی آگهی برای این موضوع هم میزند تو آگهی استخدام هم عنوان میشه به یک نفر با صدتا تخصص نیاز دارن از علم برنامه نویسی تا شبکه و سئو و محتوا رو همه رو باهم داشته باشه و حقوق وزارت کار رو هم جزو پرداختی قرار میدن
اینجا معمولا آدم های متخصص یا رزومه نمیدن و یا از نظر حقوق به توافق نمیرسن و شرکت حالا مجبور میشه باز با یکنفر با تجربه کمتر که حاضره با شرایط پرداخت کنار بیاد توافق کنه.
دوست تازه استخدام شده ما هم با کلی امید میاد و پشت رل سایت شرکت قرار میگیره و در ابتدا هم معمولا بلند داد میزنه که بادبان ها رو بکشییییییییییید ما قراره این کشتی به طوفان خورده رو سالم به خشکی برسونیم.
معمولا داستان ما در این مرحله به یک دوراهی میرسه دوراهی اول اینه که نیروی استخدام شده باز به دلیل اشتباهات که در گذشته شده یا تجربه کم یا تلاش کم به نتیجه نمیرسونه و وضعیت سایت رو بدتر میکنه
یا اینکه نیروی عزیز با پرتلاشی فراوان مقداری سایت رو در مسیر درستش قرار میده اما معمولا باز در این قسمت اتفاق های دیگه ای می افته اولا که یک نیرو نمیتونه در تمام ابعاد یک سایت متخصص بشه دوما بعد از مقداری آموزش و کسب تجربه و افتادن قطار رو ریل حرکت خودش ( فروش از سایت) دوستمون در سایت های کاریابی داره بالا و پایین می کنه تا با استفاده از تجربه ی بدست آماده کاری با درآمد بیشتر پیدا کنه.
باز مدیر ما تنها میشه حالا بازم به یک دوراهی میرسه یا هزینه های که برای سایت تا الان انجام داده رو نگاه میکنه و قید سایت رو میزنه یا اینکه تصمیم میگیره به هزینه حقوق 2 تا 3 برابر اداره کار متخصص این حوزه رو استخدام کنه
یارینو اینجا میاد به کمک کسب و کار پیشنهادش چیه به مدیر میگه هر سایت 8 تا تخصص اصلی رو میطلبه برای موفقیت مثل مارکتینگ، سئو، محتوا، محصول، تبلیغات، طراحی و.... ما اون افراد متخصص رو استخدام کردیم و اونا میان رو سایت شما با یکسری محدودیتی که به توافق با شما میرسیم تخصص خودشون رو در اختیار سایت قرار میدن و کسب و کار شما رو تو ریل موفقیت میزارن
هزینه ماهانه که مدیر بابت این موضوع پرداخت می کنه از 3.5 میلیون تومن تا 10 میلیون تومن هستش که با بررسی سایت شما ما بهتون پیشنهاد می کنیم از کدام بسته استفاده کنید. و شما هم میتونید از اینجا بسته های مختلف رو با هم مقایسه کنید.
اما بخوام یه توضیح خیلی خیلی کوتاه براتون عنوان کنم تا مدیر شرکت بتونه تصمیم درست تری بگیره اینه که:
ما سایتها رو دقیقا مثل یک کارخونه میبینیم و یک خط تولید کامل براش درست کردیم. خط تولید ما اینجوری که مواد خام واردش میشه پردازشهای اصلی روش ایجاد میشه و وقتی تکمیل شد هر کدومش به عنوان یک محصول و یا مکمل یک محصول در جایگاه خودش قرار میگیره. یک مثال ساده بخوام بزنم این کارخونه این شکلی کار میکنه که:
در ابتدا زیر ساخت های فنی یک سایت رو مثل طراحی، پیاده سازی، نگهداشت فنی و... توسط تیم فنی ایجاد و نگهداری میشه و بعدش ارجاع داده میشه به تیم محصول
تیم محصول هم تمام فرآیند های محصول گذاری و فروشگاهی رو روی سایت پیاده میکنند و ارجاع میدن به تیم محتوا
تیم محتوا هم تمام فعالیت های محتوایی سایت رو از بزرگترین تا جزئی ترین مسائل مدیریت و در نهایت پیاده سازی میکنند و همیشه سعی میکنند با بازبینی بهبودش بدن بعدش ارجاع داده میشه به واحد سئو (البته خیلی از مواقع تمام گروه ها در کنار هم تمام کارها رو انجام میدن تا همپوشانی لازم صورت بگیره)
واحد سئو روی بهبود تمام فرآیند های سایت جهت بهینه کردن سایت برای موتورهای جستجو اقدام میکنند.
واحد گرافیک سعی میکنند تمام محتوایتی که به نحوه به تصویر ویدیو عکس و یا بنر ارتباط دارند رو طراحی و در وبسایت قرار بدن
واحد بازاریابی و تبلیغات تمام سعی خودشون رو انجام میدن تا کمپین های این حوزه رو روی سایت پیاده کنند و بازخورد مناسب و بهرهور از تبلیغات رو سایت دریافت کنه
در تمام مدت استراتژیست ها سعی میکنن با هماهنگی کامل با کارفرما موضوعات لازم رو بهبود بدن و یا پیاده سازی کنند.
واحد آمار و تحلیل همیشه فرآیند ها میزان ها و KPI ها رو مورد سنجش قرار میدن و گزارشات راهبردی مورد نیاز رو تحیه می کنند و از طرفی لا کنترل کیفت نظارت رو تمام مراحل سایت دارند
در انتها هم واحد پشتیبانی مثل یک تیم امداد بسیار متخصص در کنار همه تیم ها و کارفرما قرار میگیره تا بهترین شکل ممکن به همه کمک کنه.
ما برای رسیدن به این منظور بسته های متفاوتی رو برای شرکت ها طراحی کرده ایم تا بدین ترتیب تمام نیاز های کارفرما ها رو با قیمت های متنوع پوشش بدیم. در صورت تمایل میتونید از اینجا تمام توضیحات بسته ها رو ببینید و در صورت نیاز یکی از آنها را انتخاب کنید.
دیدگاه خود را بنویسید